Liiketoiminnan kasvattaminen opas – 5 tapaa kasvattaa yritystä 

Janne Häkkinen

Tässä oppaassa käymme läpi erilaisia tapoja ja strategioita kasvattaa yhtiön liiketoimintaa. Liiketoiminnan kasvattaminen onnistuu monella eri tavalla, eikä yhtä oikeaa tapaa ole olemassakaan. Yrittäjän ja yrityksen tavoitteet vaikuttavat paljon siihen, mikä malli liiketoiminnan kasvattamiseen on paras. 

Mikä on liiketoiminta?

Liiketoiminta tarkoittaa yritystoimintaa, jonka avulla yritys käy kauppaa ja pyrkii tekemään voittoa omistajille. Liiketoiminnalla voidaan viitata myös säätiöihin ja järjestöihin, jotka eivät tavoittele voittoa. 

Tässä artikkelissa liiketoiminnalla viitataan nimenomaan yrityksiin, jotka pyrkivät tekemään voittoa ja kasvattamaan omaa myyntiä. 

Liiketoiminnan kasvattaminen opas

Mitä tarkoittaa liiketoiminnan kasvattaminen?

Liiketoiminnan kasvattaminen tarkoittaa toimenpiteitä, jolla yritys kasvattaa liiketoimintaansa eri myyntiä ja liikevaihtoa. Kasvava myynti on tervettä yhtiölle ja se korreloi vahvasti pitkän aikavälin menestyksen kanssa. 

Liiketoimintaa voidaan kasvattaa orgaanisesti ja epäorgaanisesti. Orgaaninen liiketoiminnan kasvu tarkoittaa, että yritys myy enemmän palveluita ja tuotteita nykyisille ja uusille yrityksille. 

Epäorgaaninen kasvu tarkoittaa, että yritys laajentaa liiketoimintaa yritysostojen avulla, jolloin yritys saa ostettua kasvua ja liikevaihtoa lisää. 

Kasvu voi olla tappiollista – fokus kannattavaan liiketoiminnan kasvuun 

Kuinka voin kasvattaa yrityksen liiketoimintaa? 5 tapaa kasvattaa yritystä 

  1. Myy enemmän nykyisille asiakkaille 

Helpoin ja halvin tapa kasvattaa liiketoimintaa on saada lisää myyntiä nykyisistä asiakkaista. Tämä on myös pieniriskinen tapa kasvattaa yrityksen liiketoimintaa, jossa keskiössä ovat tyytyväiset asiakkaat, jotka ostavat yritykseltä säännöllisesti palveluita tai tuotteita. 

Kuinka voisit parantaa myyntiä nykyisille asiakkaille? Ehkä haluat tarjota volyymi alennusta, tai kenties henkilökohtainen palvelu mahdollistaa lisämyynnin. Moni myös lisää tuote ja palvelu tarjoamaansa. 


Asiakkaat kannattaa ottaa mukaan keskusteluun siitä, miten voit kasvattaa omaa myyntiä. Voisitko tarjota esimerkiksi myydyn palvelun tai tuotteen ympärille huoltopalvelun, jolloin asiakaskokemus paranee? Ehkä yrityksesi voisi tarjota laajemmin tuotteita ja palveluita, jolloin asiakkaan keskiostos nousee. 

Vaikeusaste: Helppo

Riski: Pieni

Hyödyt: Helppous, turvallisuus, mahdollistaa kannattavan kasvun

Haitat: Liian laaja hajautus voi aiheuttaa fokuksen puutteen. Tämä voi nostaa kustannuksia ja ydintuotteen laatu voi kärsiä 

  1. Hanki uusia asiakkaita ja myy enemmän 

Pitkällä aikavälillä jokainen yritys  tarvitsee myös uusia asiakkaita kestävään liiketoiminnan kasvuun. Hankkimalla uusia asiakkaita voit kasvattaa yrityksen myyntiä ilman, että asiakkaan keskiostos kasvaa. 

Perinteisesti uusien asiakkaiden hankinta on jaettu kahteen eri ryhmään: markkinointia kuluttaja-asiakkaille ja myyntitoiminta yritysten väliseen kauppaan. Nykyään markkinoinnin ja myynnin raja on hämärtynyt, jolloin myynti ja markkinointi voi tukea toisiaan. 


Yrittäjät itse ovat usein parhaita myyjiä omassa yrityksessä, sillä he tietävät eniten oman palvelun eduista ja ominaisuuksista. Kasvun mahdollistaminen voi kuitenkin vaatia myös ulkopuolisen myyjän palveluita, sillä yrittäjän aika ei riitä kaikkeen. 

Kuluttajatuotteissa markkinointi voi olla tehokkaampi tapa kasvattaa myyntiä. Jos yrittäjällä ei ole markkinointi taustaa, voi avun hankkiminen olla kannattavaa. Suomessa on tarjolla paljon myös pienen budjetin markkinointitoimistoja, jotka voivat auttaa asiakasta markkinoinnissa. 

Vaikeusaste: Keskivaikea

Riski: Keskisuuri

Hyödyt: Mahdollistaa kannattavan kasvun pitkällä tähtäimellä, liiketoiminnan kasvu ilman uusia tuotteita tai keskioston lisäämistä 

Haitat: Kasvu ei välttämättä ole kannattavaa, jos myynnin tai markkinoinnin kustannuksia ei saada katettua lisämyynnillä. Yrittäjän on hyvä hyödyntää taloushallintoa laskemaan, onko myynti ja markkinointi kannattavaa

  1. Laske hintoja tai paranna laatua

Hintojen laskeminen on perinteinen tapa hankkia uusia asiakkaita. Kuka muistaa vielä erilaiset halpaketjujen ämpärit, johon ihmiset saatiin jonottamaan eri puolilla Suomea? 

Hintojen lasku toimii erityisesti silloin, kun kysyntää ohjaa vahvasti hinta. Ennen hintojen laskua on erityisen tärkeä laskea auki, onko se kannattavaa. Lisämyyntiä tappiolla ei kannata tehdä! 

Muista, että aina hintojen lasku ei johda suurempaan määrään kauppaan. Esimerkiksi asiantuntija palveluissa alhainen hinta voi indikoida asiakkaalle huonosta laadusta. Tämän sijaan voitkin parantaa laatua, jolloin asiakkaat ovat valmiita maksamaan sinun palveluista ja tuotteista enemmän. 

Parantamalla laatua voidaan tuotteiden hinnat pitää korkealla, jolloin myös usein kannattavuus pysyy korkeana. Samalla se luo hyvää asiakaskokemusta, jolloin myynti kasvaa pitkällä aikavälillä. 

Vaikeusaste: Keskivaikea

Riski: Keskisuuri

Hyödyt: Hintojen lasku voi lisätä rajusta myyntiä. Laadun parantaminen parantaa asiakaskokemusta ja mahdollistaa kannattavan kasvun. 

Haitat: Hintojen lasku ei välttämättä ole kannattavaa. Tietyillä toimialoilla alhainen hinta yhdistyy huonoon laatuun. Laadun parantaminen ei hyödytä, jos samalla asiakaskokemus ei parane. Keskity laadussa siihen, mikä on asiakkaalle tärkeää. 

  1. Yrityslainalla nopeampi orgaaninen kasvu 

Moni yritys voisi kasvattaa liiketoimintaansa, kunhan saisi yrityksen kassan eli käyttöpääoman kuntoon. Jos yritystoiminta on kannattavaa ja tarvitset rahaa kasvua varten, voi normaali yrityslaina olla sopiva ratkaisu liiketoiminnan kasvattamiseen. 

Yrityslainan avulla voit hankkia varaston tavaraa ennen suurta myyntisesonkia – tai vaikka hankkia työntekijän auttamaan kiireisiä sesonkeja varten. 

Jos lainan tarve on alle 100 000 euroa, on usein vakuudeton yrityslaina sopivampi rahoitustuote yritykselle. Suurempiin ja pidempiaikaisiin rahoitustarpeisiin puolestaan vakuudellinen yrityslaina on sopivampi lainatuote. 

Vaikeusaste: Helppo 

Riski: Keskisuuri

Hyödyt: Käyttöpääoma rahoituksella voit lisätä myyntiä, kun kassa mahdollistaa investoinnit kasvuun. 

Haitat: Rahan hinta määrittää, onko lainan nostaminen kannattavaa. Jos yrityslainan hinta on korkea, voi yrityslainan nostaminen tuottaa tappiota. 

  1. Epäorgaaninen kasvu yritysoston avulla 

Yleisin tapa kasvaa epäorgaanisesti on tehdä yritysosto. Yritysoston ei tarvitse olla vain suuria yrityksiä varten, vaan se oikein toteutettuna on kannattava tapa kasvaa myös pk yrityksille. 

Ennen yritysoston tekemistä on hyvä kääntyä oman tilitoimiston puoleen ja tehdä kannattavuuslaskelmia. Yritysoston avulla voit laajentaa markkina-aluetta tai palveluiden määrää. Sen avulla voit myös saada yrityksen kannattavuuden paremmaksi suuremmilla myynti volyymeilla. 

Yritysosto on liiketoiminnan kasvattamis strategioista kaikkein riskialtein tapa, sillä sitä varten tarvitaan pääomaa ja yrityksen yhdistäminen ei aina onnistu ilman ongelmia. Hyvin valmisteltu ja pohdittu yritysosto voi onnistuessaan tuoda yritystoimintaan vahvaa kasvua. 

Vaikeusaste: Suuri

Riski: Suuri

Hyödyt: Yritys voi kasvaa ilman orgaanista kasvua tekemällä yritysostoja kilpailijoista tai uusien markkinoiden valtaamisesta. 

Haitat: Vaatii pääomaa ja tietotaitoa. Aina yritysosto ei onnistu, jolloin tuloksena voi olla paljon kuluja ja vähän hyötyjä. 

Yhteenveto

Yritystoimintaa voi kasvattaa monella tapaa, josta alhaisin riski on orgaanisesti ja lisäämällä myyntiä nykyisille asiakkailla. Toisaalta agressiiviseen kasvuun ja tarpeeksi suurella pääomalla yritysostot voivat olla hyvä lisä yrityksen kasvua varten. 

Usein yritykset valitsevat useamman kasvutavan. Sinun ei tarvitse siis valita vain yhtä tapaa kasvaa, vaan voit poimia oppaasta yritykselle sopivia menetelmiä liiketoiminnan kasvua varten. 

Liiketoiminnan kasvattaminen kannattaa, sillä se luo terveen pohjan yritystoiminnalle. Samalla kasvava yritys viittaa siihen, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Tyytyväiset asiakkaat ovatkin aina kestävän liiketoiminnan kasvun ytimessä – sinun tehtäväsi on tehdä se yritykselle sopivalla tavalla! 

Janne Häkkinen

Janne on rahoitusalan asiantuntija, joka kirjoittaa yrityslainoista, kuluttajalainoista ja talouteen liittyvistä aiheista päivittäin. Jannelle tuttuja aihealueita ovat laajalta eri talousaiheet ja lainatuotteet sekä sijoitustoiminta. 

Janne Häkkinen | LinkedIn

Jätä kommentti